Wildlife - Reisverslag uit Rio Grande Village, Verenigde Staten van Jelle Gruyter - WaarBenJij.nu Wildlife - Reisverslag uit Rio Grande Village, Verenigde Staten van Jelle Gruyter - WaarBenJij.nu

Wildlife

Door: Jelle

Blijf op de hoogte en volg Jelle

13 Mei 2012 | Verenigde Staten, Rio Grande Village

We zijn blij met de beslissing om te verhuizen. De nieuwe campground, Rio Grande Village, is bijkans leeg. Een mooie plek met een zonnedakje vlakbij een 'nature trail', in een bocht van de Rio Grande. En onafgebroken kakafonie van vogelgeluiden.
De campground heeft een store, met benzine pompstation, ijs, douches en gratis wifi.
We maken nu wel iets meer mijlen want we zitten een eind van het centrale gebergte af waar we wel willen lopen, zeker nu het weer beter wordt. Kenners noemen het nu ideaal hiking weather omdat het in de bergen zonnig is maar door een koel windje en een vochtige bodem niet super heet is.
Vrijdag lopen we de Lost Mine Trail als voorloper om de plaatselijke 'koninginnerit': Emory Peak, de hoogste berg in het park én van Texas, 7825 feet, 2385 meter. Beide prachtige tochten met mooi weer, ruige rotsformaties en woeste uitzichten.

Door de extra kilometers, waar van veel in de vroege ochtend, groeit ons lijstje met gespot wildlife snel. Het is nu eenmaal zo dat je op of van de weg af de meeste dieren ziet: de dieren zijn daar veel beter zichtbaar dan in hun habitat, en jij bent relatief snel en geruisloos. Veel aaseters zitten daar te wachten op 'verkeersslachtoffers'.
Maar ook in de natuur zien we best veel. De lijst in volgorde van waarneming:
- veel vogels: knal rode, knal blauwe, geel-met-zwarte, en in Organ Pipe Cactus NM kolibri's
- ontelbaar veel hagedissen; een heel bijzondere is een hagedis die zich, door zijn staart op te krullen, vermomt als een schorpioen
- slang: black racer, stak een weg over op de campground bij Organ Pipe
- vijf, zes herten: bij een stroompje bij Guadelupe Mountains
- coyote, midden op de weg bij Guadelupe Mountains bezig met een dood konijn o.i.d.
- beer, op de camping in Chisos Mountains Big Bend NP
- waterschildpad, in een waterpoel, onderdeel van een 'nature trail'
- javelina's, wilde zwijnen, frequente bezoekers van de camping hier. Advies is om je tent plat te leggen als je een dag weg gaat
- een grijze vos, langs de weg naar Chisos Mountains
- konijnen en hazen
- vogelspin (tarantula), stak onder begeleiding van Judica heelhuids de weg over; het domme beest stak parmantig maar niet bepaald haaks over en werd bijna overreden door een vuilnisauto
- weer een beer op de weg bij Chisos Mountains. We vinden dat nu al zo gewoon dat we deze beer niet meer melden. Het lijkt wel of het park gewoon wat circusberen heeft gehuurd vor de toeristen... Een Amerikaan die we ontmoeten op weg naar de hoogste top vertelde dat de vorige dag een dame van de housekeeping van de lodge (soort hotel met losse kamers met eigen buitendeur) bezig was met de schoonmaak, een kamer open liet staan om even wat te halen en bij terugkomst een beer op de kamer tegenkwam. Flinke paniek, maar goed afgelopen.

• 13 Mei 2012 - 20:38

Gebca:

Zijn die beren niet gewoon verklede acteurs.

• 13 Mei 2012 - 21:57

Marc:

Ola,
    Heel erg stoer allemaal, en ongelooflijk die hagel en onweer (in het vorige bericht). Hopelijk hebben wij ook een goeie tent gekocht. En dan de beren die al normaal zijn, ik weet niet. Camera en luchtbuks binnen handbereik lijkt me.
    Wij zitten straks ook ergens een keer in een lodge, denk dat we de deur goed dicht gaan houden!
    Heel veel plezier, Marc

• 13 Mei 2012 - 23:28

Gerrit:

Mooi, al die wildebeesten. Liesbeth kan zo in de leer bij Judica over het hoeden van spinnen.
    Ik begrijp dat het weer aardig opgeknapt is. Normaal is het in die buurt 35 graden, midden mei.

• 15 Mei 2012 - 08:10

Liesbeth:

Hela hola!
    Wat een avonturen alom! Nou, Juud mag heel aardig die spinnen overhelpen... geef mijn portie maar aan Fikkie.

Doe mij eerst maar even een fijne stad om te acclimatiseren. SF here we come. Hier nu nog de laatste drukte op werk en dan kunnen we ook. Jullie verhalen klinken als super avontuur en zelfs oma Ineke belde me nog om op te scheppen over de hagelvloer! Haha. Wel handig voor de koelbox. Economisch winkelen. Maar lijkt mij best eng nog. Goed, ik ga weer aant werk. Tot de volgende update!

• 18 Mei 2012 - 07:23

HANS(oom):

Hoewel ik mezelf niet echt een diabeet vind, was ik zo dom om te denken dat jullie reisverslagen vanzelf via WinowsLive zouden binnen komen .
    Waarom hoor ik niets van JJ.?? Tot Ineke vertelde over hagel in de koelbox en tot het inzicht kwam, dat enz. Ik liep dus dagen achter.Voel me schuldig, want I. heeft dus sinds ze bij Annelies was geen foto's meer gezien.
    Is dit jullie recentse? Bere-leuk!
    Als je thuis bent ligt er werk voor je.
    Van ons. Bye H+A

• 18 Mei 2012 - 10:20

Hans:

Ik bedoelde digibeet natuurlijk.
    Maar ja dat andere woord komt helaas meer ter sprake.
    Lopen er ook digi's in de woestijn met gevaarlijke beten?
    Ik zie het voor me: Een PC met klauwtjes en een cd lade die ineens uitsschuift als een giftige tong etc.