Van Devils Postpile naar Big Pine Creek - Reisverslag uit Lake Alpine, Verenigde Staten van Jelle Gruyter - WaarBenJij.nu Van Devils Postpile naar Big Pine Creek - Reisverslag uit Lake Alpine, Verenigde Staten van Jelle Gruyter - WaarBenJij.nu

Van Devils Postpile naar Big Pine Creek

Door: Jelle

Blijf op de hoogte en volg Jelle

04 September 2015 | Verenigde Staten, Lake Alpine

We zitten nu al weer drie dagen in Mammoth Lakes, dat wil zeggen, bij Devils Postpile National Monument, je ziet soms heel even het eindstation van een stoeltjeslift op Mammoth Mountain. We merken dus net als in Lake Alpine weinig van het skitoerisme, alhoewel Mammoth Lakes heel wat mondainer is en groter, dan het kleinschalige Bear Valley bij Lake Alpine.
Devils Postpile is niet zoals ik lang heb gedacht 'de stapel post van de duivel' dat zou immers Devils Mailpile of pile of mail zijn. Het betekent natuurlijk de 'berg palen van de duivel'. Het geologisch monument is ook precies wat de naam zegt: een berg palen. Heel bijzonder om te zien. Lava dat is een meer is gestroomd, dat snel is afgekoeld waarbij aan de bovenkant zeshoekige krimpscheuren zijn ontstaan die zich kaarsrecht naar beneden hebben voortgezet. Daarna heeft gletscherijs er in enkele honderdduizenden jaren er de helft afgeschuurd en een prachtige tegelvloer achtergelaten.
Het monument heb je in een midd wel gezien maar er valt nog veel te hiken in de omgeving.
We zijn richting Minaret Lake gegaan, erg mooi, met een beek die hele stukken over rotsen stroomt ("glade"?), en vandaag naar Rainbow Falls en Lower Falls, twee watervallen. Grappig dat hier hetzelfde geldt als bij de Grande Canyon en Canyonlands. De Grand Canyon en Rainbow Falls zijn groots, magistraal maar ongenaakbaar, en op afstand. Canyonlands en Lower Falls zijn even mooi maar kleinschaliger, meer de menselijke maat: je kunt er op, je kunt er in, je kunt er deelgenoot van worden.
We hebben dus gepicknickt op de stenen van Lower Falls. Daar ook een Duits stel ontmoet dat ongeveer hetzelfde doet als wij: om de zoveel jaar naar de VS met vakantie. Alleen verblijven zij in lodges en motels.
Een minpuntje is de rook van wild fire 'Rough' in de Monarch Wildernis ten westen van Kings Canyon NP. Dat grote vuur, inmiddels 30.000 Ha ligt pal ten zuiden van Mammoth Lakes en aangezien de wind zuid is, is dat hier dus te merken. "It's a smokey mornin' " zei een langeafstandshiker tegen ons. Je ruikt het soms, ziet het goed, het is gewoon alsof er smog hangt, nu ja, dat hangt er dus ook. Nu maar afwachten of ook in Big Pine waar we morgen heengaan rook is. Dat ligt ten oosten van de brandhaard dus misschien valt het mee. De uitzichten (vista's, voor Amerikanen heel belangrijk, en niet zelden terecht) zijn toch stukken minder met die rook. En tja, wild fire is misschien best wel eens goed voor de natuur, maar 30.000 hectare... kan het misschien wat minder...?
Morgen naar de laatste campground in de Sierra Nevada: Big Pine Creek. Daarna gaan we naar de woestijnen: Death Valley, Mojave Desert, Joshua Tree NP en Anza Borrego SP.
Komt goed uit want het is hier heerlijk maar 's nachts koud: vanochtend lag er een flinterdun laagje ijs op ons water.

• 08 September 2015 - 08:12

Gijs En Sandra:

Smokin trip! Wel veel temperatuurverschillen. Ben benieuwd naar wat mooie plaatjes van de watervallen... Wordt een lang avondje foto's uitwisselen volgende maand! Enjoy...