Van Mojave Desert naar Colorado Desert - Reisverslag uit Joshua Tree, Verenigde Staten van Jelle Gruyter - WaarBenJij.nu Van Mojave Desert naar Colorado Desert - Reisverslag uit Joshua Tree, Verenigde Staten van Jelle Gruyter - WaarBenJij.nu

Van Mojave Desert naar Colorado Desert

Door: Jelle

Blijf op de hoogte en volg Jelle

28 September 2015 | Verenigde Staten, Joshua Tree

(N.B. We zitten nu in New York, en dat betekent lange, enerverende dagen: ik ben dus flink achterop geraakt met schrijven.)

Niet naar een andere staat maar naar een andere soort Desert. In Joshua Tree National Park gaat de woestijn over van Mojave naar Colorado woestijn. Voor ons als leek is het verschil moeilijk maar wel te zien. Vooral door andere vegetatie. In het noordelijk deel de vele Joshua trees, in het zuidelijk deel de ocotillo's, smoke trees, cactussen, agaven en yucca's.
Voorgaande keren waren we meest in het zuiden. Nu in het noorden. Kamperend en hikend tussen de boulders, die ons van schaduw voorzagen. Woestijn lijkt oppervlakkig gezien, als je op Google Earth kijkt, of er doorheen rijdt droog, dor en saai.
Loop je er echter doorheen dan is de woestijn prachtig. Ook in het najaar bloeit er nog van alles. Je moet er van houden, maar er is een verassende variatie. En het zit ook geraffineerd inelkaar. Zo is een er plant waar aan de wortels een stofje afscheiden dat voorkomt dat andere planten zich te dichtbij de buurt vestigen en zo het schaarse water 'inpikken'...
Een mooie wandeling was naar een uitkijkpunt waar we ongeveer overzicht hadden over het hele park. Prachtig om daar gelopen. En passant nog resten gezien van oude mijnen, waar een eeuw geleden mannen in hun eentje wekenlang in de bergen van de woestijn verbleven op zoek naar die goudader, of tin, of koper...
Bij terugkomst nog een tijd staan kijken naar twee klimmers die in een wand met overhang 'zaten'. De voorklimmer had de overhang genomen. De naklimmer moest nog. Yeah dude, that's it, dude, your left hand dude, you can do it... Het lukt, maar zag er even penibel uit. Overigens zonder klimhandschoentjes terwijl het graniet zo vreselijk ruw is... (zelf mijn hand aardig opengehaald).
We bleven twee nachten in Joshua Tree en reden toen door naar het Anza Borrego Desert State Park, ergens tussen Joshua Tree NP en San Diego.