Lake Alpine? Dat is toch een skigebied? - Reisverslag uit Lake Alpine, Verenigde Staten van Jelle Gruyter - WaarBenJij.nu Lake Alpine? Dat is toch een skigebied? - Reisverslag uit Lake Alpine, Verenigde Staten van Jelle Gruyter - WaarBenJij.nu

Lake Alpine? Dat is toch een skigebied?

Door: Jel

Blijf op de hoogte en volg Jelle

27 Augustus 2015 | Verenigde Staten, Lake Alpine

Hoera, het lijkt er op dat de problemen met internet zijn opgelost. Door te bellen met de customer service van AT&T, m.b.v. een pay phone (die je vrijwel nergens meer ziet) is het gelukt de SIM-datakaart om te zetten naar een telefoonabonnement voor de iPhone. Als we bereik hebben, wat natuurlijk lang niet overal is, hebben we nu ook internet.

De hike naar de North Dome, vrijdag 21, in Yosemite was heel mooi en goed te doen. Deze tocht hadden we in 2007 gedaan en toen sneeuwde het (half september). Nu was het zonnig en warm. Weinig wandelaars. Twee Utrechtenaren ontmoet die op vrijwel dezelfde wijze trekken als wij: huurauto, tentje en van campground naar campground. Zij hadden een interessante noviteit: een "Steripen" waarmee je beek- of meerwater in enkele seconden met UV-licht kunt 'steriliseren'.

Zaterdag 22 zijn we verhuisd van White Wolf naar Crane Flat Campground, die vanwege het weekend lang van te voren was gereserveerd. Dat is een voordeel (zeker van een plek) maar heeft ook nadelen: je kiest een plek op basis van een plattegrond en indien aanwezig reviews. De plek die we hadden was erg klein en ingeklemd tussen twee andere kleine plekken. Op de kaart leken ze veel verder uitslaat. Maar ja, wie klaagt? Het is altijd goed te doen en zeker als je leuke buren hebt... Deze keer links een groep Koreanen, en rechts een gezin met drie kinderen, pa een marineman. Grappig te zien hoe Amerikanen, anders dan Koreanen en Nederlanders bijvoorbeeld vaak staand, niet tegelijk, en alles doorelkaar eten. De kinderen kregen eerst een banaan, daarna een hamburger.

Vanuit Crane Flat hebben we twee hikes gemaakt in de buurt: 1. naar Tamarack Creek, waar we een grote groep (30) Mexicanen en afro-Amerikanen (zie je bijna niet in de nationale parken) met alle generaties inhaalden op weg naar de beek waar nog voldoende water in zat om leuk te kunnen spelen en baden. Wij zaten wat hoger op met alleen de voeten in de stroom.
2. naar Sugar Pine Grove en Merced Grove met resp. Dennenbomen met reuze dennenappels (30 cm) en sequoia's. Erg indrukwekkend maar ook wel weer veel brandschade (Rim fire, 2013). Treurige aanblik geeft dat.

Volgens plan verlieten we op maandag 24 Yosemite aan de westzijde en zijn we iets noordelijker neergestreken in Lake Alpine aan de CA4. Op de kaart te zien een skiresort. We rekenden er op verder door te moeten rijden om de drukte te mijden.
Na uitgebreid boodschappen te hebben gedaan, kwamen we rond de middag in Lake Alpine. Van skigebied niets te zien, dat zit in een resort, Bear Valley, met enkele honderden blokhutten in het bos en een sno-park, enkele kilometers van Lake Alpine. Bij het Lake zijn veel campgrounds, vooral bezocht door mensen met bootjes en hengelsportbeoefenaars, maar het was vrijwel uitgestorven. En van hier uit kunnen we heel veel tochten maken. Tochten waar je dus niemand tegenkomt want die vissers hikken niet.

De kamperfoelie is schitterend, vlak bij het meer (zwemmen), ruim en toch compact, buurplekken niet te zien en ook niet elke dag bewoond. Hier willen we wel een poosje blijven!

Wij maakten dinsdag de tocht naar Wheeler Lake ca. 6 mijl uit en thuis met een vulkanische rug ertussen van ca. 300 meter. Dus twee keer op en neer maar prachtig: ruig, open, heel veel bloemen hoewel in augustus een tamelijk gortdroog geheel. En tot onze verbazing, niet bepaald wildernis, 15 koeien met elk een eigen bel, aan het meer.

Gisteren de was gedaan bij een hotel (het enige hotel, meer een lodge) en gebeld met AT&T. 's Avonds kampvuur en gesproken met nieuwe buurvrouw die benieuwd was naar onze manier van reizen (had zelf een mega caravan) en vertelde dat ze volgend jaar naar Europa gaat! Once and for only. Ze heeft genoeg aan Californië.

Vandaag gaan we naar Ebbets Pass waar de trailhead is van de tocht naar Noble Lake. Over een kam, weinig op en neer maar wel spektakulaire vista's!

• 27 Augustus 2015 - 19:00

Jelle De Gruyter:

De iPad vindt dat campground kamperfoelie moet zijn. Het is maar dat je het weet...