Wild fire 'Rough' - Reisverslag uit Lake Alpine, Verenigde Staten van Jelle Gruyter - WaarBenJij.nu Wild fire 'Rough' - Reisverslag uit Lake Alpine, Verenigde Staten van Jelle Gruyter - WaarBenJij.nu

Wild fire 'Rough'

Door: Jelle

Blijf op de hoogte en volg Jelle

08 September 2015 | Verenigde Staten, Lake Alpine

Californië kampt met droogte. Al een aantal jaren achtereen. Dat betekent niet alleen weinig tot geen neerslag in de zomer maar ook (veel te) weinig sneeuw in de winter. Één van de gevolgen daarvan is bosbrand. Wild fire zoals het hier heet. Die branden kunnen ontstaan door menselijk toedoen maar ook door bliksem inslagen tijdens (veelal droge) thunderstorms (onweersbuien).
In het algemeen, zo wordt hier gereageerd, hoort bosbrand bij de natuur. Bepaalde boomsoorten overleven meerdere bosbranden en sommige zaden komen pas tot ontkiemen nadat ze een bosbrand hebben meegemaakt. En bosbrand betekent op termijn bosvernieuwing. Voordat de 'westerse' mens met al zijn brandbestrijding en andere maatregelen kwam was er ook veel vaker bosbrand: gemiddeld eens in de 30-50 jaar, las ik ergens, zou een gebied bosbrand ondergaan, maar dan kleinschaliger omdat er minder brandstof in het bos zou zijn. Zo liepen we bij Devils Postpile door een in 1992 verbrand stuk, waarbij vermeld stond dat er toen 117 jaar geen bosbrand was geweest waardoor de brand van 1992 erg heftig was vanwege de hoeveelheid 'fuel'. Dat stuk was, 22 jaar later, overigens bij lange na nog niet hersteld.

Op dit moment zijn er twee à drie wild fires in de Sierra Nevada. (Wij zijn niet heel erg actueel op de hoogte). Één daarvan, waar wij direct mee te maken hebben is - wild fires krijgen hier, net als hurricanes, een naam - Rough. Het is een brand in de Monarch Wilderness, in het westelijk deel van Kings Canyon National Park (ter hoogte van Fresno).
Op dit moment brandt ca. 90.000 acres, oftewel 36.000 Ha, oftewel 3600 m2. Naar wat wij horen is ongeveer 60% 'contained' oftewel onder controle en ingedamd. 40% dus nog niet.
De brand is ca. drie weken geleden begonnen.

In Yosemite National Park, ruim 150 km noordelijker, merkten wij half augustus voor het eerst 'smog'... rook die de hemel deed verkleuren. Omdat er een stabiele zuidenwind leek te staan zijwind daarom in eerste instantie niet zuidelijker gegaan maar noordelijker. In Lake Alpine was er niets van te merken. We spraken een langeafstandshiker die zei blij te zijn dat ie zijn plan veranderd had en naar het noorden was gaan lopen, anders had hij midden in de rook gelopen.
Maar uiteindelijk wilden wij toch zuidelijker. Maar ook oostelijker, dus we hoopten dat het in Mammoth Lakes, en Big Pine mee zou vallen. Maar dat viel niet echt mee.
In Mammoth Lakes, pal ten noorden van de brand merkten we het vooral in de morgen. Hier in Big Pine was het bij aankomst redelijk slecht, maar de volgende ochtend helemaal helder en strak blauw. Echter tussen de middag zagen we de lucht verkleuren en de vergezichten vervagen. En bij tijd en wijle roken we ook brand (zo'n vuilverbrandingslucht).
'De verklaringhiervoor, die we van andere hikers horen, is dat 's nachts een zuidenwind waait (dan klaart het hier op) waarbij in de loop van de dag een westelijke wind uit zee opsteekt (dan komt het onze kant uit). Een 'native' Indiaanse van de Paiute-stam vertelde dat haar grootvader heet verklaarde doorhebt vissekom-effect van de Sierra Nevada: hoge bergen waartussen de wind ronddraait.

Vandaag rijden wij naar Long Pine, wat weer 50 km zuidelijker ligt dan Big Pine. We zullen zien of de Mount Whitney, op één na hoogste berg van de VS, helder te zien is of dat de rook ons daar ook parten speelt!

• 09 September 2015 - 01:49

Gerrit:

Dat verhaal van de Indiaanse klinkt wel aannemelijk. Zeewind vind ik op die aftand en 'achter' de Nevadabergrug niet zo logisch.

• 09 September 2015 - 22:34

Gijs En Sandra:

Hoop dat jullie op Mount Whitney fatsoenlijk kunnen ademen :-)

• 11 September 2015 - 18:22

Harrr:

36.000 ha = 360.000.000 m2 = 360 km2 :-)

Heel leuk om jullie volgen, het mogen ook veel meer verhalen zijn.

• 15 September 2015 - 11:27

Marlou Kursten:

Bijna dagelijks bij het journaal, de branden. Ziet er niet best uit. Maar jullie zijn er gelukkig nog.
    Fijne vakantie nog. Veel plezier later deze week bij Bonnie. Wij gaan naar Sea Sick Steve, ook leuk.
    Groetjes van Marlou